Belgien mot heltäckande slöja

Jag har väntat med spänning för vad regeringen i Belgien skulle komma fram till men tydligen har det blivit nån regeringskris så ärendet skjuts fram.

För er som inte vet vad jag snackar om handlar det om burkan eller den heltäckande slöjan. Alltså den som täcker hela kroppen och så även ögonen. Om den ska förbjudas eller inte. Jag är FÖR att den ska förbjudas. Jag vet vad den står för och varför vissa kvinner har burka. De kvinnliga muslimerna hävdar att det inte har med förtryck att göra utan att det handlar om att de inte vill visa sig för någon annan man än sin make. De vill inte fresta en annan man och vill inte bli tittade på som ett objekt. Är det då inte förtryck när en kvinna sveper in hela sin kropp i tyg för att en man inte ska titta på henne som en köttbit? Är det kvinnorna som ska rätta sig efter mannen? Eller ska mannen ta sig i kragen och skärpa till sig lite så han inte nyper henne i baken? Så att kvinnan slipper gömma sig?

I vissa områden tar kvinnan aldrig av sig burkan och då menar jag aldrig. Ingen vet hur hon ser ut, inte familj och inte hennes man. När hon är död får man ta av den men endast då.

I Frankrike har denna fråga redan tagits upp i regeringen och de ska ha en omröstning igen snart då det inte blev ett förbud då. Hoppas att resten av europa händer med i debatten och väljer att förbjuda dessa slöjor.


Jag bryr mig inte om den vanliga slöjan, den som enbart täcker deras hår men burkan är en starkare kvinnofråga och säkerhetsfråga. I delar av Belgien är det redan förbjudet med burka, i Storbrittaniens skolor och i sverige blev det stor uppståndelse när två muslimska kvinnor kom till skolan i malmö iklädda burka och då bestämdes det att skolan får förbjuda burka.

I Florida var det en muslims kvinna som skulle ta kort till sitt körkort, hon ville ha burka på sig? Hallå? Kanske får modernisera den dära koranen liiite. 

Burkan har på senare tid använts vid rån, smitningar, bombattentat, självmordsbombare osv. av kriminella så man vet aldrig vem som är under burkan..

Bra sammanhållning i detta känner jag. Inte. Men ni fattar nog vad jag snackar om. Klart ni gör, ni är ju inte dumma heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!